Om vast te stellen hoeveel uur Hulp bij het Huishouden (HbH) iemand nodig heeft, worden objectieve normtijden gebruikt. De gemeente Amsterdam heeft deze normtijden fors verlaagd. De hoogste bestuursrechter heeft kortgeleden bepaald dat dit niet zonder meer mag. Een gemeente moet kunnen aantonen dat de nieuwe normtijden op objectieve criteria gebaseerd zijn.
Ons is het niet duidelijk hoe de gemeente Amsterdam tot de nieuwe normtijden is gekomen. Zoals bijvoorbeel de 75 minuten voor een schoon en leefbaar huis voor een budgethouder van een Persoongebonden Budget (Pgb). Wij gaan op korte termijn met de gemeente in gesprek om te achterhalen op welke objectieve criteria de nieuwe normtijden zijn gebaseerd.
Normtijden CIZ objectief vastgesteld
Toen huishoudelijke hulp nog onder de AWBZ viel (tot 2007) hanteerde het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een protocol waarin de normtijden voor HbH waren vastgesteld. Dit protocol is op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd, waardoor de normtijden door de Centrale Raad van Beroep destijds als 'objectief en juist’ zijn bestempeld.
Cliënt aan zet bij verlaging van normtijden
De laatste jaren zien we dat gemeenten van dit protocol afstappen en zelf lagere normtijden vaststellen. Tot dusver heeft de rechtbank steeds gesteld dat gemeenten hun eigen normtijden mogen vaststellen, maar dat ze de indicatie op de situatie van de cliënt moeten baseren. Het gevolg was dat een cliënt zelf moest aantonen dat de normtijden in zijn situatie onvoldoende compenserend waren.
Uitspraak rechter: objectieve normtijden zijn leidend
Met de uitspraak van de rechter op 11 november jl. wordt van deze lijn afgeweken. De Centrale Raad van Beroep geeft aan dat het protocol van het CIZ leidend is, omdat de gestelde normtijden op objectieve criteria berusten.
Het is aan de gemeente om aan te tonen dat dit ook voor de nieuwe normtijden geldt. Het simpelweg verwijzen naar afspraken met zorgaanbieders, normtijden bij andere gemeenten of protocollen van de schoonmaakbranche is volstrekt onvoldoende.
Vragen over uw indicatie HbH?
Als u vragen hebt over uw (nieuwe) indicatie voor Hulp bij het Huishouden, of als u bezwaar wilt maken tegen het nieuwe indicatiebesluit (let op de termijnen!), dan kunt u contact opnemen met onze onafhankelijke cliëntondersteuners. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 - 17:00 op (020) 57 77 976. U kunt ook mailen naar steunpunt@clientenbelangamsterdam.nl. Van 25 december 2015 tot en met 1 januari 2016 zijn wij gesloten.